maanantai 6. huhtikuuta 2015

TOINEN ESIMERKKI "TASAPAINOTTAMISESTA" ASUKKAIDEN OIKEUKSIEN JA OMISTAJAN PÄÄTÖSVALLAN VÄLILLÄ


AVAIN Asumisoikeus Oy -blogissa kerrottiin 1.4.2015 siitä, kuinka AVAIN Asumisoikeus Oy lakkautti vuoden 2014 alusta alkaen asukkaiden edustajien alueelliset ja valtakunnalliset kokoukset typistäen/supistaen näin asukashallinnon - ja demokratian kohde- eli taloyksikkötasolle. Asumisoikeuslakiin 14.2.2003 lisätty 4 f § teki yhtiön johdolle mahdolliseksi supistaa asukashallinto - ja demokratia "minimitasolle".

Ympäristöministeriö-blogissa kerrottiin 4.4.2015, että ympäristöministeriön hallitussihteeri Anu Gentzin mukaan "kyseisellä lain säännöksellä ulotettiin yhteishallintolain mukainen asukashallinnon minimitaso koskemaan myös asumisoikeusasuntoja asumisoikeusyhtiöitä velvoittavasti". Gentzin mukaan...
Lainsäädäntö (yhteishallintolaki tai asumisoikeuslaki) ei rajoita asumisoikeusasukkaan (sopimusperusteisia) oikeuksia, vaan takaa kaikille asumisoikeuden haltijoille yhteishallintolaissa säädetyn yhteishallinnon minimitason riippumatta siitä, mitä sopimuksissa on sovittu. Lainsäädännöllä ei ole muutettu olemassa olevia sopimuksia eikä sillä ole vähennetty sopimuksiin perustuvia oikeuksia.
Sähköpostivastauksessaan eräälle AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukkaalle Gentz oli myös kertonut, että...
Lainsäädännössä on tasapainotettava vuokralaisen ja asumisoikeuden haltijoiden osallistumisoikeudet ja intressit omaan asumiseensa vaikuttamiseen omistajan päätösvallan kanssa niin, että aikaansaataisiin toimiva kokonaisuus hyvän kiinteistönpidon ja taloudenhoidon mahdollistamiseksi
Toisin sanoen asumisoikeuslakiin 14.2.2003 lisätyllä 4 f §:llä pyrittiin myös "tasapainottamaan" "asumisoikeuden haltijoiden osallistumisoikeudet ja intressit omaan asumiseensa vaikuttamiseen omistajan päätösvallan kanssa". Asumisoikeusasukkaana on pakko kysyä hallitussihteeri Gentziltä, jonka mukaan ympäristöministeriö vastaa yhteishallinnosta ja sen kehittämisestä, että koetteko te siellä ympäristöministeriössä, että joku epätasapaino vallitsi asumisoikeusasukkaiden osallistumisoikeuksien ja omistajien päätösvallan välillä, kun teidän piti valmistella sellainen lisäys asumisoikeuslakiin (4 f §), että se avasi takaportin esimerkiksi AVAIN Asumisoikeus Oy:n kaltaiselle "yleishyödylliselle yhteisölle" typistää asumisoikeussopimuksissa kuvattu asukashallinto ja -demokratia talotasolle? Yhtiön edustajan - tosin eräässä muussa yhteydessä - esittämän toteamuksen mukaan "mikä ei ole laissa kiellettyä on sallittua". Ko. "4 f -pykälässä" ei kielletä typistämästä asumisoikeussopimuksissa esitettyä asukashallintoa yhteishallintolaissa säädetylle tasolle eli "talotasolle".

Hallitussihteeri Gentzin mukaan"lainsäädännöllä ei ole muutettu olemassa olevia sopimuksia eikä sillä ole vähennetty sopimuksiin perustuvia oikeuksia". Ei kai kukaan ole näin väittänytkään, mutta sillä voidaan tehdä mahdolliseksi tai mahdottomaksi asioita. Tässä tapauksessa tehtiin mahdolliseksi heikentää AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukkaiden asumisoikeussopimuksissa kuvattuja osallistumisoikeuksia ja vaikutusmahdollisuuksia. Eräs hyväntahtoinen ja hyväuskoinen asukas esitti käsityksenään, että ympäristöministeriön lainvalmistelija ei ehkä osannut kuvitella, että hänen valmistelemaansa lakipykälää (4 f §) voitaisiin käyttää myös asukkaiden oikeuksien vähentämiseen, mutta luettuaan hallitussihteeri Gentzin vastauksen "tasapainottamisesta" asukkaiden oikeuksien ja omistajan päätösvallan välillä  hän totesi olleensa naiivi uskoessaan lakien valmistelijoiden ja säätäjien hyväntahtoisuuteen.

Toinen esimerkki siitä, kuinka ympäristöministeriön valmistelemalla lainsäädännöllä on ollut kielteisiä seurauksia AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukkaille, on AVARA-konsernin huonosti rakennettujen ja kaupaksi käymättömien vapaarahoitteisten omakotitalojen siirtäminen yleishyödylliseen asumisoikeusyhtiöön eli AVAIN Asumisoikeus Oy:öön vuonna 2009. Tästä on kerrottu tarkemmin ARA-kirjoituksia -blogissa 25.3.2015 ja 26.3.2015. Blogissa kirjoitettiin Rakennuslehden artikkeliin 25.11.2010 otsikolla "Avara siirsi kalliita omakotitaloja asumisoikeusyhtiöön" viitaten ja ko. artikkelia siteeraten, että
Myymättömien asuntojensa kanssa vaikeuksiin ajautunut Avara helpotti ahdinkoaan fuusioimalla viisi Vantaalle valmistunutta gryndauskohdetta Avain Asumisoikeuteen vuonna 2009. Asumisoikeusasunnoiksi muutettiin yhteensä 14 myytäviksi rakennettua valmista omakotitaloa. Menettely tuli mahdolliseksi vuoden 2008 lopulla hyväksytyllä asetusmuutoksella, joka mahdollisti valmiiden ja rakenteilla olevien vapaarahoitteisten asuntojen muuttamisen jälkikäteen korkotukiasunnoiksi.
Helsingin Sanomat kirjoitti ko. asetusmuutoksen valmistelusta 18.11.2008 julkaistussa artikkelissaan "Hallitus aikoo vauhdittaa vuokra-asuntojen rakentamista - Valtio on muuttamassa kovan rahan asuntoja asumisoikeusasunnoiksi" mm. seuraavaa:
Valtio valmistelee mahdollisuutta muuttaa valmiita ja rakenteilla olevia kovan rahan asuntoja asumisoikeusasunnoiksi. Tämä koskee etupäässä myymättömiä omakotitaloja ja rivitaloja, joita on muutamia satoja.
Asia vaatii korkotukilainsäädäntöön asetuksen muutosta.
"Omistusmuodon muutos on ollut mahdollista aravalaissa, mutta korkotukilaista se on puuttunut", kertoo asumisen kehittämisjohtaja Markku Tahvanainen ympäristöministeriöstä.
Innokkaimmin muutosta on vaatinut yleishyödyllisyydestä luopunut Avara, jolle on jäänyt käsiin muun muassa Vantaan Ilolassa lähes 75 asuntoa.
Taloussanomat kirjoitti samasta asiasta 18.11.2008 Helsingin Sanomien artikkeliin pohjautuen otsikolla "Hallitus haluaa panostaa vuokra-asuntoihin". Taloussanomien keskustelupalstalla uutista kommentoitiin 18.11.2008 mm. seuraavasti:
Ettei vain olisi valmisteilla jonkinlainen veronmaksajien selkänahasta revittävä rakennuskartellin hypervoittojen pelastusohjelma...
Hyvät taloustoimittajat, jos lööpinikkaroinnilta ehditte, niin voisitteko kokeilla myös vapaan lehdistön klassista (teoreettista?) roolia demokraattisessa yhteiskunnassa, eli tutkia ja tiedottaa äänestäjä-veronmaksajalle mistä tässä perimmillään on kysymys.
Anonyymi: Nimetön 18.11.2008 8:28
Verovaroilla pelastetaan "grynderit". Sitten vuokra pilviin ja veronmaksajat maksamaan vuokrat asumistuen muodossa. Mistä hyvästä polittisille päättäjille, pankinjohtajille, yritysten tjlle maksetaan näitä ökypalkkoja. Sähkön hinta nousee kun Lilius mättää rahaa Venäjälle.
Anonyymi: Nimetön 18.11.2008 8:33
Tästä ASO mallistahan saatiin eilen MOT:ssa eilen hyvä esimerkki, kuinka poliitikot ja grynderit sen hoitavat.
Onko vaalit tulossa, kun pitää taas noita gryndereitä avustaa ?
Anonyymi: MOT 18.11.2008 8:55 
Rakentamisen suhdanneryhmä kirjoitti 13.9.2011 julkaistussa raportissaan Rakentaminen 2011 - 2012 asumisoikeusasunnoista seuraavaa:
Asumisoikeusasuntoja aloitettiin v. 2007-2008 yhteensä noin 900 kpl. Vuosina 2009-2010 yhteensä 5020. Htv-arvio lisäykselle noin 11 600 (166 000 euroa/asunto). Kovan rahan tuotannon muuttaminen asumisoikeusasunnoiksi oli varsin nopeata, koska asumisoikeusasunnot vastaavat varsin hyvin kovan rahan tuotantoa.
ARA-kirjoituksia -blogissa 25.3.2015 on kerrottu, että Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) hyväksyi Avara-konsernin huonosti rakennettujen ja kaupaksi käymättömien vapaarahoitteisten omakotitalojen siirtämisen AVAIN Asumisoikeus Oy:öön  vuoden 2009 alkupuoliskolla. Siirtämisen teki mahdolliseksi vuoden 2008 lopulla hyväksytty asetusmuutos, jota Helsingin Sanomien mukaan innokkaimmin oli vaatimassa yleishyödyllisyydestä luopunut Avara. Tuohon aikaan Avara-konsernin toimitusjohtajana toimi Perttu Liukku, joka tuli tunnetuksi etäisyyden ottaminen yleishyödyllisyyteen -strategiastaan, joka koitui lopulta kuitenkin Avaran tragediaksi. Vapaarahoitteisten omakotitalojen siitäminen yleishyödylliseen asumisoikeusyhtiöön pelasti kuitenkin Avaran ajautumasta kassakriisiin vuoden 2009 alkupuoliskolla.

ARA-kirjoituksia -blogissa 25.3.2015 on kerrotu myös niistä kielteisistä seurauksista, joita vuoden 2008 ko. asetusmuutoksella oli AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukkaille. Ympäristöministeriö ja sen alainen ARA "tasapainottivat" nopealla toiminnallaan - edellinen valmistelemalla pikavauhtia asetusmuutoksen ja jälkimmäinen myöntämällä nopeasti AVAIN Asumisoikeus Oy:lle korkotukilainat talojen ostamiseen - Avaran kuralla olleen talouden. "Tasapainottaminen" tapahtui - taas jälleen kerran - AVAIN Asumisoikeus Oy:n asukkaiden kustannuksella. Käyttövastikkeiden tasaus koskee noidenkin talojen lainojen lyhennyksiä ja korkoja ym. tasattavia kuluja. Rakennuslehden kirjoitukseen 25.11.2010 otsikolla "Avara siirsi kalliita omakotitaloja asumisoikeusyhtiöön" yhtyen mielenkiintoista olisi tietää, miten AVAIN Asumisoikeus Oy on tasannut kustannukset, jotka syntyivät/syntyvät kerrostaloasunnoista ja kalliista omakotitaloista.

Tällä kirjoituksella ei haluta syyllistää Vantaan Ilolan omakotitalojen asukkaita, joilla ei ole ollut mitään osaa Avaran talouden "tasapainottamisessa". Sama koskee kaikkia muitakin omakoti- ja rivitaloasukkaita, joiden talot mahdollisesti siirrettiin AVAIN Asumisoikeus Oy:öön Avaran talouden "tasapainottamiseksi".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen vastaa omista kirjoituksistaan!